M.A.T.A




Salam....gambar kat atas tu,pancaindera mata...Macam cik Cemoxx mimpi ular, saya pun mimpi jugak...tapi pasal mata saya. Dah tak ingat pulak macamana boleh jadi, mata saya ditembak and....ada la seorang ni nak operate mata ni depan orang ramai...time nak operated,terus terjaga dari tidur...Ushh..ngeri!!! Mybe ada sebab and hikmat mimpi saya tu...tapi saya hanya manusia biasa and xtaw apa sebab musabab.
Kat sini saya nak share la cikit tentang pengaruh komputer dan sinar radiasi yang dipancarkan monitor dapat menganggu kesihatan mata kita...maklumla blogger ni selalunya berjam2 menghadap laptop kan....hihii..

 tips mengatasi kelelahan dan ketegangan mata di saat bekerja di depan monitor. 
Mudah-mudahan kita dapat menjaga pancaindera kita yang paling utama ini :D

1) Jgn terlalu dekat dgn monitor ( Min. jarak dengan mata +- 75CM)

2) Pencahayaan:
-Jgn berkerja dalam ruangan yang terlalu terang boleh menyilaukan mata.
-Jgn pula bekerja dalam ruangan yang terlalu gelap atau redup. Krn akan mbuatkn bekerja terlalu keras strusnya dpt memenatkn mata.

3)Gunakan filter monitor- untuk mengurangi sinar yang menyilaukan dan radiasi yang dipancarkan layar monitor. Cadangan saya gunakan filter glass monitor.

4)Bekerjalah dengan font yang cukup besar atau zoom supaya nampak dgn jelas. Jgn paksa mata kita baca tulisan kecil. Mata kita bukan mikroskop, hehe...

5) Istirahatkan mata buat seketika. Relaks mata sekejap. Pejam atau kedip2 mata. atau, semasa menghadap komputer tu, kedip byk2 sebab ini dapat menjaga mata anda supaya sntiasa lembap and xkering.

6) Bila lama mata terlalu tumpu pd jarak dekat terlalu lama, alihkan pandagan anda ke arah yg jauh. 
Lakukan setiap 30 minit.

7). Periksa kacamata atau 'contact lense' yg anda pakai. Mana tahu power naik anda xperasan, ini akan menyebabkan mata anda bkerja lebih kuat dari biasa. 
(Sumber:Internet)

:)

sudah baca,sila komen..hihiii

2 comments:

Post a Comment

The BEST Blogger!!!

Syawalne Wish.....

Diet
Bercinta
Update blog
Kerja
Slim
nikah

Jom Join Exchange Link!!!

Copyright © April 2011 www.mineonlyaku.blogspot.com Created By:Syawalne